Trendy vo web dizajne 2017

Trendy vo web dizajne 2017

Čo je nové v roku 2017?

Každý rok, odvetvie web dizajnu prechádza nejakým tým cyklom evolúcie, aby stále bolo relevantné a inšpirujúce. Poďme sa mrknúť, aké inovácie môžu dať seriózny face lift vašej stránke v roku 2017.

1. Koniec tradičného dizajnu

Koncept web dizajnu v tradičnom ponímaní mizne. Alebo je čas jednoducho sa prestať nazývať web dizajnérmi, ale radšej si hovoriť „dizajnér zážitku“. Časy sa zmenili.

V tradičnom web dizajne bola rola dizajnu viac o tom, ako dosiahnuť, aby technológia vyzerala dobre pred jej publikom. Dnešný web dizajn je oveľa viac. Premenil sa na niečo oveľa väčšie. Web dizajnéri (alebo dizajnéri zážitku) už viac nerobia stránky „krajšie na pohľad“. Dnes sa viac musia pozerať do zážitku používateľa a jeho príbehu.

2. Konverzačné PR

Rok 2016 bol významný pre konverzačné použivateľkské rozhranie. Alebo, ako Chris Messina, zakladateľ hashtag-u a bývalý Googler povedal: „2016 bude rok konverzačného obchodu.“ Chris spomenul vo svojom článku, že ľudia budú komunikovať so spoločnosťami, službami a robotmi cez chat, správy a iné prirodzené jazykové rozhrania.

Ako platformy na posielanie správ (npar. Slach, Facebook Messenger alebo WeChat) preberajú nadvládu nad sociálnymi sieťami a aplikáciami, Spoločnosť začínajú rozmýšľať nad tým, ako tieto zmeny využiť aj vo svoj prospech.

Preto sa dizajn konverzačného rozhrania (napr. pre web stránky) stane čoraz dôležitejšou témou pre dizajnérov v roku 2017. Stále je veľa otázok nedoriešených, ale buďte si istý, konverzačné rozhrania a zážitok spojený s nimi sa stáva dôležitou témou v roku 2017.

3. GIFy & iné animácie

Veľa web stránok a aplikácií už nejakú dobu používa animácie. Čo je nové, že GIFy idú do mainstreamu. GIFy sú super a sú všade. Teraz sú už vstavané aj do Facebooku, Twittru a GIFy môžu byť tiež použité aj vo web dizajn;

Ale netreba to s nimi preháňať – fungujú dobre na upriamenie pozornosti používateľa. GIFy vám umožnia poskytnúť bohatší zážitok z produktu, vysvetliť plynulosť práce, alebo jednoducho slúžia ako „ako na to“ návod pre vašich používateľov.

A  hneď s niekoľkými nástrojmi na tvorenie GIFov (ako Photoshop, Giphy, alebo record.it) web dizajnéri už nie sú obmedzení v procese dizajnu.

 4. Nová generácia responzívneho dizajnu

Respoznívny dizajn bude aj naďalej dominovať, pretože je to jeden z najefektívnejších spôsobov dosiahnutia dobrého používateľského zážitku. CSS media queries ponúkajú web stránkam flexibilitu a umožňujú im prispôsobiť sa rôznym zariadeniam, na ktorých je stránka zobrazovaná.

V apríli 2016 Google zmenil rankingový algoritmus tak, že zvýhodňuje web stránky, ktoré sú obsahovo optimalizované a počas nasledujúceho roku uvidíme spoločnosti, ako sa budú znovu snažiť zosilniť svoje Google pozície. Ako poskytovatelia webu musíme prijať túto situáciu, aj keď v tomto prípade neexistuje „one size fits all“ riešenie. Ja si myslím, že ponúkanie menšieho množstva možností, menej responzívne zobrazovanie, konverzia týchto stránok stúpne.

5. Minimalistický web dizajn

Rok 2017 pozdvihol minimalizmus na úplne novú úroveň, čiže namiesto domovskej stránky, používateľom je teraz prezentovaná „karta“. Tie sú bodmi vstupu, ktoré sa správajú akoby vstupná brána k hlbším informáciám. V rámci web stránky ako takej, niekoľko „kárt“ môže byť použitých na vizuálny návrh používateľovi, ktorú tému si vybrať a lákať používateľa, aby klikol.

Netflix je dobrým príkladom web stránky, ktorá začala používať karty s dosť dobrým úspechom, obrázky, ktoré napovedajú viac o relácii alebo filme ako krátky popis a zaberajú menej miesta. Tento minimalizmus sa postupne prejaví aj v oblasti menu a navigácie, pričom oba budú tak jednoduché, ako sa len dá. V podstate, ľudia už chcú odľahčené, jednoduché a vizuálne vysvetľujúce dizajny webu.

6. Vizualizácia

Dáta a analýzy sú dnes dôležitejšie ako kedykoľvek pred tým a veľké značky ponúkajú svojím používateľom možnosť pozrieť si štatistiky. Prezentácia dát vizuálnym spôsobom zvyšuje interakciu s informáciou. Vyslovene užitočné keď príde na pochopenie reprezentácie používateľa, farebné grafy, ako tie, ktoré sa dajú vytvoriť pomocou platformy Tableau, sú pútavé a chytajú pozornosť používateľa.

7. Menej „fake“ fotiek, viac autentickosti

Vytvoril sa zaujímavý trend v dizajne webu, ktorý treba vypichnúť. Ide o pomerne jednoduchú, no zaujímavú myšlienku.

Keď som browsoval web v posledných mesiacoch, mám pocit že vidíme pokles tzv. „stock“ fotiek na web stránkach. Ako ľudia, preferujeme vidieť fotky na mieru, ktoré skutočne vypovedajú a majú súvis so spoločnosťou alebo biznisom, ktorého web si prehliadame, ako len všeobecný obrázok. Tiež mám pocit, že web dizajnéri radšej nepoužijú žiadny obrázok, ako „stock“ fotky.

Fotografia je umenie, ktoré sa možno trochu stratilo v posledných rokoch. Ale rok 2017 ho prináša späť a silnejším, ako kedykoľvek pred tým. Dôležité ale je si pamätať, že vaša web stránka na niečo slúži a preto všetko na nej, vrátane vizuálu, musí byť koherentné s jej účelom. Fotky vašich ľudí (spoznajte náš tím) sú tiež populárne – dajte značke tvár.

Nie len autentické vizuály sú ale na vzostupe. Karikatúry, kreslené vizuály, či komixové stripy môžu byť skvelým formátom na preberanie niektorých tém, či detailné vysvetlenie informácie (postupov).

8. Dizajn materiálu

Dizajn materiálu vyvinul Google v posledných rokoch a súvisle ho publikujú naprieč svojimi aplikáciami, vrátane Gmail-u, Google máp, Google disku a YouTube-u. Dizajn materiálu (material design) sa zobrazuje ako výraz vyhľadávania už začiatku r. 2013, no mainstreamom sa stal až v r. 2015.

Ide o spôsob dizajnu, ktorý vytvára hierarchiu významu a dôležitosti informácii na web stránke navigujúci používateľovu pozornosť na rôzne sekcie a zároveň sa prispôsobuje a reaguje na používateľove úkony. Volajú to Pohyb materiálu. Dizajn materiálu používa geometrické tvary za účelom vizuálneho zvýraznenia stránky, vytvorenia hĺbky  a realizmu. Stáva sa čím ďalej tým  populárnejším aj naprie zvyšku webu, vďaka jeho „živému“ statusu, flexibilite a kompatibilite naprieč všetkými zariadeniami.

9. Web stránky „jeden dlhý scroll“

Dlho jedno-scrollové web stránky majú svoje výhody aj nevýhody. Vo všeobecnosti vidíme ale vzrast počtu takýchto stránok. Hlavne vplyvom „bezodných“ stránok ako je Facebook, Twitter, či Instagram.

Tieto portály umožňujú používateľom scrollovať aj hodiny, zatiaľ čo im stále ponúkajú nový a nový obsah. Ako ľudská rasa, sme zvyknutí na prítomný moment. Mnoho stránok odstraňuje menu a záložky a namiesto toho umiestňuje všetok materiál na jednu dlhú stránku. Tá môže byť potom rozbitá obrázkami, typografiou a videami, aby sme dodali vzrušenie zážitku.

Radšej len pekne scrollujte ďalej.

10. Typografia ide vo veľkom

Typografia dostáva väčšiu a odvážnejšiu šatu. Už rok 2016 videl vzrast vo veľkosti a „cez“ dizajnov, ale tento trend sa tak skoro neskončí.

Značky budú väčšie, pútavejšie ba dokonca „full screen“. Dynamické farby a textúry sa pridajú k zaujímavým a živým fontom, aby vytvorili celkový „wow“ efekt.

Zhrnutie

Aj keď si myslíme, že všetko z tohto zoznamu je dosť pecka, nesnažte sa natrepať na svoju novú stránku každý jeden z týchto trendov.

Niektoré fungujú pre určitý typ biznisu, iné nie. Vyberte si a rozhodnite sa, ktorý štýl a funkcie váš zákazník  potrebuje, aj chce. Pokus dať tam príliš veľa, skoro okamžite zhorší používateľský zážitok vašej stránky. Buďte teda vyberaví, opatrní a najdôležitejšie zo všetkého, buďte kreatívni.

No Comments

Post A Comment